diumenge, 19 d’octubre del 2014

Documentar, una mirada nova

¿Què implica documentar?  


Desprès d’haver llegit aquest llibre, he entès que la paraula documentar està molt relacionada amb la pedagogia. Amb la documentació es pot aprendre molt dels infants i de tot el que descobreixen i creen tots els dies. Gràcies a la documentació, els mestres poden observar tot el que engloba un grup d’infants, analitzar-lo i utilitzar-lo d’una manera o una altra segons la forma d’educar de cada mestre.

Per tant, documentar implica una llarga observació durant un període de temps determinat. S’ha d’observar allò que volem documentar, ja que amb l’observació aprenem allò del que volem parlar, obtenim un coneixement, entrant d’aquesta manera en el tema, i documentant instant a instant.

La documentació i la pedagogia van lligades de la mà, ja que sense la documentació no serien possibles cap dels processos pedagògics. La pedagogia és el conjunt de sabers sobre l’educació, i per arribar a aquests coneixements sobre l’educació abans ha hagut un llarguíssim temps de documentació, llargues observacions als infants i alumnes de diferents escoles d’arreu del món per arribar a les conclusions avui creades. Per tant, si la pedagogia vol buscar noves construccions pedagògiques, es necessari una prèvia documentació sobre allò que vol estudiar.

Una de les cites del llibre es de Mara Davoli: <<Per documentar cal observar i observar vol dir abans de tot conèixer>>. Per tant documentar implica un coneixement previ, un tipus de coneixement que consisteix en tenir unes hipòtesis en ment, unes possibles teories que poden passar en allò que estem observant, ja que seria una tasca amb molt poca utilitat estar observant una cosa sense formular-nos possibles reaccions d’aquesta.

Documentar, alhora, també implica pensar, com es lògic. Quan ens formulem petites hipòtesis estem pensant, quan observem, estem pensant, ja que potser canvia el nostre coneixement previ en allò que estem observant, o pel contrari, podem afirmar allò que observem.

Quan documentem no només estem escrivint un text d’allò observat, dins de la documentació hi ha una gran quantitat d’imatges d’allò observat, en aquest cas els infants, un munt d’anècdotes, d’idees, paraules... Oferim tot el que hem après, de totes les maneres possibles.

Definitivament, documentar implicar posar tots els nostres sentits en allò en que ens estem endinsant, implica pensar prèviament i pensar durant la nostra observació, implica descobrir coses noves, afirmar coses que ja es sabien o pel contrari, negar-ne d’altres. Documentar implica aprendre encara més. 

Us animo a llegir aquest llibre!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada